هر آنچه که یک مهندس مواد و جوش باید بدانند
هر آنچه که یک مهندس مواد و جوش باید بدانند

هر آنچه که یک مهندس مواد و جوش باید بدانند

پایگاه جوش ایران

دستورالعمل تعمیرات جوش

تعمیر جوش می تواند به دو قسمت ویژه تقسیم شود :

1)    تعمیر محصولات

2)    تعمیر ضمن سرویس (ضمن کار کردن قطعه)  

تعمیر محصولات 

 بازرس جوش یا اپراتور NDT معمولا تعمیر محصولات را حین پروسه بازرسی یا محاسبه NDT به صورت کد یا استانداردهای کاربردی گزارش می کند .

یک نمونه از عیب در منطقه تفتیده (HAZ) یک جوش در شکل زیر نشان داده شده است :

قبل از اینکه هرگونه تعمیری بخواهد شروع شود موارد زیر باید به طور کامل در نظر گرفته شود :

a)     تحلیل یک نقص ممکن است که احتیاج داشته باشد توسط بخش Q/A انجام شود تا دلیل محتمل پیدایش نقص کشف شود  . (ماده / پروسه یا مهارت مربوطه )

b)    برای فهمیدن کامل شدت وچگونگی نقص باید جزئیات آن تشخیص داده شده یا تخمین زده شود  که راه حل آن می تواند شمل استفاده از روش های مختلف سطحی و زیر سطحی NDT باشد . مکان های حفاری می بایست به طور دقیق مشخص شوند ودور آنها خط کشیده شود .

c)     یک روش حفاری برای تولید ، آزمایش و اجرا کردن مورد نیاز خواهد بود  .

d)    NDT   باید مورد استفاده قرار گیرد تا رفع کامل نقص را تاییدکند.

e)     یک روش تعمیر جوشکاری نیازمند آن خواهد بود که طرح وسپس آزمایش شود .

f)      یک روش NDT باید مشخص شود و روش انجام آن نیز آماده شود تا مطمئن شویم که یک تعمیر موفق انجام خواهد شد .

g)     تعمیر نهایی و آراستن جوش و دستور کارهایی که پس از جوش دادن مورد نیاز هستندو باید انجام شوند مثلا PWHT . این امکان وجود دارد که احتیاج باشد بعد از PWHT، NDT انجام شود .

................................................. تحلیل ها :

به محض وقوع  این نقص در منطقه تفتیده ، نقص میتواند مشکلی مربوط به ماده یا روش جوشکاری باشد هر چند در این مورد ودر صورتیکه روش آزمایش شده به طور کاملا دقیق دنبال شده باشد ، هیچ گونه سرزنشی به مهارت جوشکار نمی تواند اختصاص یابد .

a)     تشخیص یا تخمین : 

در این مورد خاص در صورتیکه عیب به سطح رسیده باشد  ، روش مایع نافذ می تواند مورد استفاده قرار بگیرد تا به طور دقیق طول ترک اندازه گیری شود و میزان عمق ترک نیز تخمین زده شود . وقتی که اندازه و موقعیت ترک مشخص شد باید ثبت شود وعلامت زده شود ( دور آن خط کشیده شود) .

b)    حفاری یا کاوش (Excavation ) :

مادامی که این نقص یک ترک است مطلوبست که انتهای ترک مته کاری شود تا از گسترش و اشاعه بیشتر ترک  حین حفاری جلوگیری شود ، به خصوص اگر از روش حرارتی حفاری استفاده می شود . اگر حفاری با روش های مکانیکی انجام می شود باید انتهای حفاری بیضی شکل (یا تخم مرغی) ساخته شود .

c)     تایید حفاری کامل و بدون نقص  :

در این مرحله باید از NDT استفاده کرد تا ثابت شود که نقص به طور کامل از این ناحیه برداشته شده است . در مورد ترک  آزمایش مایع نافذ به طور بسیار محتملتر مورد استفاده قرار می گیرد .

d)    جوشکاری مجدد حفاری :

قبل از شروع جوشکاری مجدد حفاری جزئیات روش جوش باید بوسیله مهندس جوشکاری طرح و آزمایش شود . صلاحیت روش کار توسط جوشکاری که تعمیر را انجام می دهد و خودش نیز آزمایش را انجام می دهد ، تعیین می شود .

e)     تایید تعمیر موفق با آزمایش NDT :

پس از آنکه قسمت حفاری شده پر شد ، قطعه جوشکاری شده باید تحت آزمایش کاملی از NDT چک شود تا معلوم شود که در حین حفاری نقص تازه ای ایجاد نشده است .

f)      آراستن ، PWHT  و NDT نهایی :

جوش تعمیر شده ممکن است نیاز باشد که به صورت تراز آراسته شود تا از ایجاد تمرکز تنش جلوگیری شود . همچنین دممکن است بعد از عملیات حرارتی پس از جوش ف نیاز باشد که آزمایش NDT بیشتری اعمال کنیم .

.................................................

 

1)   تعمیر ضمن سرویس (ضمن کار کردن قطعه) :

اغلب تعمیر ضمن سرویس می تواند به خاطر طبیعت پیچیده قطعاتی باشد که به احتمال فراوان در هنگام تولید در موقعیت و شرایط متفاوتی بوده اند .

 این امکان نیز وجود دارد که قطعه در ارتباط با مواد سمی و مایعات مصرفی باشد ، از اینرو قبل از انجام هر کاری باید به دنبال اجازه شروع کار باشیم .

فاکتورهای دیگری نیز ممکن است در نظر گرفته شوند مانند اث4ر دما بر روی ناحیه اطراف قطعه ، مثلا قطعات الکتریکی یا موادی که ممکن است بوسیله روش تعمیر صدمه ببینند . این موارد نیز می توانند باع4ث سختی انجام عملیات حرارتی مورد نیاز قبل یا بعد از جوشکاری گردند و نیز ممکن است باعث محدود کردن دسترسی به ناحیه مورد تعمیر شوند . برای ساختارهای عظیم محتملتر اینست که تعمیر کردن در محل و بدون خاموش کردن ومتوقف کردن عملیات انجام شود که این عمل خود فاکتورهای جدید بسیاری  را عرضه می کند که باید آنها را در نظر بگیریم  . تعمیر عیوب/ نقص ها در ضمن کارکرد ممکن است نیازمند در نظر گرفتن این فاکتورها وبسیاری از فاکتورهای دیگر باشد و به طور کلی پیچیده تر از تعمیرات محصول (که در قسمت اول توضیح داده شد ) خواهد بود .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد