هر آنچه که یک مهندس مواد و جوش باید بدانند
هر آنچه که یک مهندس مواد و جوش باید بدانند

هر آنچه که یک مهندس مواد و جوش باید بدانند

پایگاه جوش ایران

محدوده پذیرش عیوب در استانداردهای مختلف

محدوده پذیرش عیوب در استانداردهای مختلف

این فایل به صورت pdf با کیفیت بالا می باشد

برای دانلود بر روی لینک زیر کلیک نمایید.


جوشکاری آلیاژ AL-6XN



آلیاژ AL-6XN یک فلز سوپر آستنیتی با مقاومت خوردگی بسیار عالی و ساختار پایدار تا دمای 540C میباشد. مزیت ویژه این فولاد مقاومت عالی آن در برابر خوردگی شیاری٫ حفره ای شدن٫ خوردگی ناشی از کلراید و ترک خوردگی تنشی (SCC) میباشد که میتواند جایگزین بسیار مناسبی برای فولادهای زنگ نزن در محیطهای خورنده و حاوی کلراید باشد. این آلیاژ ابتدا برای مصارف دریایی تولید شد ولی اکنون در صنایع متفاوتی از جمله صنایع غذایی٫ دارویی و شیمیایی مورد مصرف پیدا کرده است.

این آلیاژ در دمای ۶۵۰ تا 980C فاز چی (Chi Phase) (ترکیب کرم-آهن-موایبدن) در راستاس مرزدانه ها تشکیل شده و نواحی اطراف را از مولیبدن و کرم فقیر میسازد. این موضوع باعث ایجاد خوردگی بین دانه ای میگردد. برای کاهش این اثر به ترکیب این آلیاژ نیتروژن افزوده میگردد تا این تغییر فاز را کاهش داده و مقاومت خوردگی را بهبود بخشد. این موضوع هنگام جوشکاری از اهمیت بالایی برخوردار میگردد و لذا برای جوشکاری باید نکات خاصی را رعایت نمود.
 
ادامه مطلب ...

تست ذرات مغناطیسی، مایعات نافذ

تست ذرات مغناطیسی (MT):

از این روش می توان برای یافتن عیوب سطحی و یا نزدیک به سطح در قطعات فرومغناطیسی استفاده نمود. در این تکنیک تمام یا بخشی از قطعه مغناطیس شده و فلوی مغناطیسی از داخل قطعه عبور داده می شود. هر گاه عیبی در سطح یا نزدیکی سطح قطعه وجود داشته باشد باعث نشت فلوی مغناطیسی در قطعه می گردد و نتیجتا باعث به وجود آمدن دو قطب S,N می گردد. که با پاشیدن ذرات ریز فرومغناطیسی مانند اکسید آهن آغشته به مواد فلروسنت بر روی سطح قطعه می توان ترک را زیر نور ماوراء بنفش مشاهده نمود.

 

مغناطیس کردن به وسیله کابل (MAGNETIZATION by cable):
گاهی اوقات ابعاد قطعات به اندازه ای بزرگ است که امکان استفاده از کویل امکان پذیر نیست. وقتی این مسئله اتفاق می افتد یک سیم مسی عایق شده ( روپوش دار) را میتوان برای ایجاد میدان مغناطیسی در ماده استفاده کرد. در این روش سیم (کابل) را به دور قطعه می چرخانیم ( شبیه کویل ) تا یک میدان طولی در قطعه ایجاد شود. 

  ادامه مطلب ...

جوشکاری تی‌آی‌جی

درمیان انواع فرآیندهای اتصال فلزات، فناوری جوشکاری و روشهای مختلف آن به دلیل قابلیتهای خاص و تنوع در عملکرد، جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده‌است.بطوریکه از نظر کیفی قابل قیاس با سایر روشهای اتصال نیست.در استانداردهای مطرح و مرتبط این رشته، از فناوری جوشکاری به عنوان فرایند خاص (Special Process) یاد شده‌است.فرایند خاص به فرایندی اطلاق می‌شود که کیفیت و نتیجه آن وابستگی بسیاری به مهارت اپراتور آن داشته و جهت اجرای آن به دستورالعمل‌های تایید شده نیاز باشد.

 

ادامه مطلب ...

اصول ساخت مخازن تحت فشار


اصول ساخت مخازن تحت فشار




مخازن تحت فشار از جمله تجهیزاتی هستند که در شاخه نفت و پتروشیمی و در اغلب صنایع اصلی نظیر نیروگاه و حمل و نقل از کاربرد ویژه و قابل توجهی برخوردار بوده و از اینرو توجه به مقوله طراحی و ساخت آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است . مخزن تحت فشار طبق استاندارد   ASME SEC VIII به مخازنی گفته می شود که فشار طراحی داخل آن بیش از psi15  ) و کمتر ازpsi3000( باشد  .این مخازن فلزی معمولاً استوانه‌ای یا کروی برای نگه داری و یا انجام فرآیند های شیمیایی مایعات و یا گازها می باشند که توانایی مقاومت در برابر بارگذاری‌های مختلف (فشار داخلی، و یا فشار خارجی و خلا در داخل) را دارامی‌باشند. 


  ادامه مطلب ...

جوشکاری فلزات رنگین با گاز استیلن یا کاربیت

فلزات غیر آهنی یا فلزات رنگی به فلزاتی گفته می شود که فاقد آهن و یا آلیاژهای آن باشند مانند مس – برنج برنز- آلومینیوم- منگنز- روی و سرب
تمام فلزات رنگین را با کمی دقت و مهارت و آشنائی با اصول جوشکاری می توان جوش داد و برای جوشکاری این نوع فلزات بایستی خواص فلز را در نظر گرفت.

جوشکاری مس با گاز
بهترین طریقه برای جوشکاری مس جوشکاری با اکسیژن است( جوش اکسیژن = اتوگن= استیلن= کاربید اصطلاحات مختلف متداول می باشند) ضمناً می توان جوشکاری مس را با قوس الکتریک یا جوش برق نیز انجام داد.  
 
ادامه مطلب ...

استاندارد ISO 5817:2007

استاندارد ISO 5817:2007 با عنوان جوشکاری ذوبی – اتصالات جوشکاری در فولاد، نیکل، تیتانیوم و آلیاژهای آنها (به جز جوشکاری لیزری یا الکترونی) – سطوح کیفیت برای ناپیوستگی های جوش یک استاندارد بین المللی است که ابعاد ناپیوستگی هایی که نوعا در فرایند ساخت رخ می دهند را تعریف می نماید. این استاندارد را می توان برای تولید اتصالات جوشکاری در یک سیستم کیفیت بکار گرفت.

 این استاندارد مقادیر ابعادی ناپیوستگی ها را در سه دسته تقسیم بندی نموده است که برای هر کاربرد خاصی می توان یکی از این دسته ها را انتخاب نمود. پیش از ساخت (ترجیحا پیش از عقد قرارداد یا در مرحله پیشنهاد) بایستی سطح کیفیت بر اساس یکی از این دسته ها انتخاب شود.

البته می توان دسته ها یا سطوح کیفیت مختلفی را در اتصالات جوشکاری یک محصول انتخاب نمود. این موضوع بایستی در بحث طراحی و بالطبع در هزینه های ساخت و بازرسی لحاظ شود.

 

 

ادامه مطلب ...

فرایندهای عملیات حرارتی

عملیات حرارتی، فرایند گرم کردن و سرد کردن فلزی جامد برای رسیدن به خواص مطلوب و دلخواه می‌باشد. دلایلی که باعث انجام عملیات حرارتی می‌شوند به شرح زیر است:
- تنش‌زدایی، تنش‌های ناشی از عملیات و فرایندهای تولید
- ریز کردن دانه‌بندی
- افزایش مقاومت به سایش با ایجاد لایه سخت بر سطح و در عین حال افزایش مقاومت به ضربه با به‌وجود آوردن مرکز نرم‌تر در داخل قطعه
- بهبود خواص فولاد به منظور اقتصادی کردن جایگزینی بعضی از انواع ارزان‌تر فولاد به جای انواع گران آن
- افزایش جذب انرژی ضربه فولاد
- بهبود خصوصیات برش در فولادهای ابزار
- بهبود خواص الکتریکی
- تغییر یا بهبود خواص مغناطیسی
در این مقاله فرایندهای عملیات حرارتی به اختصار معرفی خواهند شد. 

ادامه مطلب ...